Drukarnia była jednym z pierwszych zakładów poligraficznych w
lewobrzeżnej Warszawie, uruchomionych w 1945 r. wkrótce po
zakończeniu II wojny światowej.
Organem założycielskim
był Centralny Zarząd Państwowych Zakładów Graficznych
podlegający Ministerstwu Przemysłu Lekkiego.
Drukarnia
uzyskała lokalizację na terenie przedwojennej firmy szwedzkiej
„Alfa Laval”
Uzyskane obiekty po szwedzkiej firmie
uległy znacznemu uszkodzeniu w czasie powstania warszawskiego.
Bezpośrednio po przejęciu obiektów wykonane zostały prace
remontowe budynku głównego i jego technicznego otoczenia.
Kolejnym etapem była adaptacja pomieszczeń dla potrzeb produkcji
poligraficznej, następnie instalacja parku maszynowego oraz
uruchomienie działalności drukarni.
Rozpoczęcie produkcji
W
początkowym okresie w przygotowalni form drukowych dominowała
technika składu linotypowego i ręcznego.
Zorganizowano
dział linotypów gdzie zainstalowano kilka maszyn starego typu oraz
dział zecerni ręcznej wyposażony w regały z niejednolitymi
rozkładami kaszt oraz innym często przypadkowym wyposażeniem
stanowisk pracy.
Uruchomiony został oddział chemigrafii,
który został wyposażony w dwa aparaty reprodukcyjne (wertykalny i
horyzontalny), wirówki, stanowiska montażu, kopii oraz ręcznego
trawienia klisz chemigraficznych.
W procesie druku
występowała technika druku typograficznego arkuszowego i zwojowego.
Wydział druku stanowiły używane niemieckie maszyny
arkuszowe oraz maszyna rotacyjna MAN pozyskana z ocalałych z wojny
maszyn z Wybrzeża.
Tradycyjna stereotypia powiązana była
z działem zecerni ręcznej oraz działem maszyn drukujących.
Introligatornia wyposażona była przede wszystkim w urządzenia
wymagające ręcznych procesów technologicznych.
Od
początku działalności produkcyjnej profil drukarni obejmował
szeroki przekrój asortymentowy a mianowicie: dzienniki urzędowe,
książki, czasopisma, akcydensy.
Przykładowe pozycje
wydawnicze: „Dziennik Ustaw”, Monitor Polski”, periodyki z
serii
„Ochrona Pracy”, „Przegląd Geograficzny”-
organ Polskiego Towarzystwa, Geograficznego pod redakcją Eugeniusza
Romera, Warszawski tygodnik ilustrowany, „Stolica” – wydawany
przez Naczelną Radę Odbudowy Warszawy, pierwsze wydanie, książeczki
„Przygody Tytusa, Romka, Tomka i A´tomka”.
Z uwagi na
zapotrzebowanie na rynku wydawniczym systematycznie rosła produkcja
książkowa.
W wyniku nacjonalizacji drukarń wydawnictw
wyznaniowych „Tamka” zostaje zobowiązana do przyjęcia produkcji
książek, czasopism i akcydensów następujących Wydawnictw:
Wydawnictwa Św. Krzyża w Opolu, Wydawnictwa Salezjańskiego w
Warszawie, Wydawnictw Prawosławnych, Wydawnictwa Kościoła
Ewangielicko-Augsburskiego oraz innych wydawnictw wyznaniowych.
Rozwój i lata świetności
W 1958
r. następuje likwidacja Centralnych Zarządów i przekształcenie w
Zjednoczenia Przemysłowe.
W rezultacie tych zmian
organizacyjnych Drukarnia na Tamce znalazła się w grupie zakładów
poligraficznych, których organem założycielskim została nowo
powołana jednostka organizacyjna Zjednoczenie Przemysłu
Poligraficznego w Warszawie podlegające Ministerstwu Kultury i
Sztuki.
Od r. 1960 Drukarnia przyjmuje nazwę Zakłady
Graficzne „Tamka” w Warszawie.
Profil produkcji ulega
stopniowemu porządkowaniu i systematycznym zmianom w technice i
technologii w kierunku produkcji dziełowo-technicznej .
W
wyniku decyzji Zjednoczenia Przemysłu Poligraficznego drukarnia
traktowana jest jako „interwencyjna” i ukierunkowana przede
wszystkim do obsługi poligraficznej następujących wydawnictw:
- Kancelaria Sejmu –
Sprawozdania Stenograficzne Sejmu,
- Kancelaria Urzędu Rady
Ministrów – Dziennik Ustaw, Monitor Polski
- Ministerstwa resortowe –
Dzienniki Urzędowe
- Placówki dyplomatyczne –
druki okolicznościowe
- Wydawnictwa wyznaniowe –
czasopisma, książki, akcydensy
- Instytucje kultury –
przede wszystkim programy teatralne oraz wydawnictwa związane z
dorocznymi imprezami: np. katalog i program Międzynarodowego
Konkursu Muzycznego „Warszawska Jesień”, Katalog
Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie
- Wydawnictwa Czasopism
Technicznych NOT: 12 tytułów periodyków
- w tym miesięczniki m.inn.
„Mechanik”, Przegląd Elektrotechniczny”, Przegląd
Budowlany”, „Elektrotechnika”, „Technika Lotnicza”,
„Ogrodnictwo”, „Przegląd Techniczny”, „Wiadomości
Melioracyjne i Łąkarskie”, „Gospodarka Wodna”,
- „Ochrona pracy”, „Przegląd
Techniczny”, „ABC Techniki”.
- Państwowy Zakład Wydawnictw
Lekarskich: 18 tytułów czasopism w tym:
miesięczniki,
dwumiesięczniki, kwartalniki m.inn. „Pediatria Polska”,
„Czasopismo Stomatologiczne”, „Przegląd Pediatryczny”,
„Kardiologia”, „Psychiatria Polska”, „Chirurgia narządów
ruchu”, „Pielęgniarka i Położna”, „Endokrynologia”,
„Hematologia”.
Poza periodykami książki popularno-naukowe
z zakresu medycyny o wysokim stopniuutrudnienia m.inn. „Encyklopedia
leków”, „Antybiotyki” t. I/II
- Państwowe Wydawnictwo
Ekonomiczne: 3 tytuły czasopism w tym miesięczniki,
„Gospodarka Planowa”, „Bank i Kredyt”, dwumiesięcznik
„Handel Wewnętrzny”oraz serie pozycji książkowych.
- Państwowe Wydawnictwo
Rolnicze i Leśne: 3 tytuły czasopism w tym: dwutygodnik „Nowe
Rolnictwo”, dwumiesięcznik „Międzynarodowe Czasopismo
Rolnicze”, miesięcznik „Postęp w Rolnictwie”. Poza
periodykami szereg pozycji wydawniczych typowych dla profilu
Wydawcy.
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności
- „Rozkład jazdy pociągów
węzła warszawskiego”, „Międzynarodowy rozkład jazdy
pociągów”, „Skrócone rozkłady jazdy”, „Okręgowe
rozkłady jazdy pociągów”,
„Ścienne rozkłady jazdy.
- Ukraińskie Towarzystwo
Społeczno- Kulturalne: 2 tytuły czasopism:
tygodnik
„Nasze Słowo”, dwumiesięcznik dla dzieci „Switanok” oraz
książkowy „Kalendarz Ukraiński”.
Brytyjskie i zagraniczne Towarzystwo
Biblijne
Pismo Święte, Biblia
Coraz większy udział w strukturze asortymentowej stanowiła produkcjadziełowa, przede wszystkim o wysokim stopniu utrudnienia w składzie (języki obce, wzory matematyczne, wzory chemiczne, skład tabelaryczny). Miało to uzasadnienie w stopniowych zmianach w technice i technologii poligraficznej jakie wprowadzała systematycznie Drukarnia.
Technika i technologia
Szeroko
pojęty rozwój techniki i technologii następuje dynamicznie po roku
1960.
W segmencie przygotowania form drukowych zainstalowano
w Drukarni:
14 linotypów,
11 tastrów monotypowych,
4
odlewarki monotypowe, odlewarki do tytułów oraz do odlewu materiału
zecerskiego.
Ważną rolę w przygotowaniu form
typograficznych odgrywał dobrze zorganizowany oddział chemigrafii
wyposażony w 2 aparaty reprodukcyjne, stoły montażowe, wirówki,
stanowiska do wielostopniowego trawienia, a następnie maszynę do
jednostopniowego trawienia.
Chemigrafia miała opanowaną
technologię produkcji na tworzywach sztucznych (metaplex biały i
przezroczysty). Głównym zleceniodawcą była Spółdzielnia Pracy
„Skala” w Warszawie. Była to przede wszystkim produkcja suwaków
logarytmicznych oraz innych przyrządów pomiarowych przeznaczona do
dalszej obróbki w warunkach firmy „Skala”
Oddział
stereotypii powiązany był przede wszystkim z zecernią ręczną
oraz maszynami drukującymi, przede wszystkim z maszyną rotacyjną
„MAN”, dla której wykonywał metalowe odlewy półokrągłych
form typograficznych. Przejście drukarni na technologię form
fotopolimerowych wyeliminowało tradycyjną stereotypię.
Wprowadzenie techniki druku offsetowego wiązało się z uruchomieniem przygotowalni offsetowej ze stanowiskami fotografii, retuszu, montażu, kopii offsetowej oraz stanowiska próbnych odbitek barwnych.
W latach 60-tych w segmencie druku Drukarnia dysponowała parkiem maszyn drukujących:
typograficzne: sześć pełnoformatowych, dwie półformatowe oraz maszyną rotacyjną „MAN”.
offsetowe: 9 maszyn ¼ formatowych typu Romayor, 2 maszyny 2-kolorowe ½ formatu Koenig-Bauer.
Końcowe lata 60-te przynoszą znaczące zmiany organizacyjne. Decyzją Zjednoczenia Przemysłu Poligraficznego do Zakładów Graficznych „Tamka” przyłączone zostają drukarnie Stołecznych Zakładów Graficznych:
Zakład przy ul. Podchorążych 39 gdzie w procesach składu zainstalowano 11 linotypów, 4 tastry monotypowe, 2 odlewarki monotypowe. W segmencie druku 3 maszyny typograficzne pełnoformatowe Victoria 1040, 2 maszyny pólformatowe: OM II oraz Victoria 820. Produkcję przekazywano do wykończenia introligatorskiego na Tamkę do Zakładu nr 1. Asortyment produkcji to przede wszystkim niskonakładowe czasopisma popularno-naukowe.
Wydział Gazetowy przy ul. Hibnera 11 (ob. Zgoda 11) gdzie zainstalowanych było 9 linotypów, stanowiska zecerni gazetowej, stanowisko stereotypii – kalander.
W wydziale gazetowym była składana, łamana, kalandrowana, gazeta codzienna „Kurier Polski”. Matryce do dalszej obróbki w stereotypii a następnie druku przekazywane były w ramach kooperacji do Domu Słowa Polskiego
W związku z przyłączeniem Zakładu przy ul. Podchorążych (Zakład nr 2) oraz Wydziału Gazetowego (Zakład nr 3) następuje znaczny przyrost potencjału produkcyjnego przede wszystkim w procesie składu linotypowego i monotypowego.
W Zakładzie nr 1 przy ul. Tamka 3: 14 linotypów, 11 tastrów montypowych.
Zakład nr 2 przy ul. Podchorążych 39: 11 linotypów, 4 tastry monotypowe.
Zakład nr 3 (wydział gazetowy) przy ul. Hibnera 11 (ob. Zgoda 11): 9 linotypów.
Lata 1970 – 1990 to kolejny okres rozwoju drukarni.
W
segmencie druku typograficznego następuje wymiana wyeksploatowanych
maszyn na nowe jednostki: zainstalowano pięć maszyn
pełnoformatowych Victoria 1040, dwie półformatowe Victoria 820
W technice druku offsetowego zakupiono nowe jednostki:dwie
arkuszowe 2-kolorowe MAN Roland (RFN), jedna 2-kolorowa Koenig-Bauer
Rapida (RFN) oraz zwojowe: Zirkon 66 (NRD), Solna Distributor D-30-D
(Szwecja).
W procesie składu systematycznie wprowadzano
technikę składu komputerowego i stopniowo wycofywano techniki
składu linotypowego, monotypowego oraz zecerni ręcznej. Wiązało
się to z nowymi inwestycjami w procesach fotoskładu oraz
przygotowalni offsetowej.
Do szkolenia w nowych
specjalnościach pozyskana została znacząca grupa pracowników o
wysokiej kulturze technicznej z likwidowanych tradycyjnych technik i
technologii.
Dzięki tej operacji udało się utworzyć
zespół fachowców dobrze przygotowanych do pracy w nowoczesnych
technikach i technologiach składu i przygotowalni offsetowej.
Segment introligatorni poprzez nowe inwestycje uzyskał poziom
techniki spełniający warunki uzyskania wysokiej wydajności i
jakości produkcji.
Zainstalowane
zostały: dwie nowe złamywarki, dwie krajarki jednonożowe, cztery
maszyny do szycia nićmi, linia do opraw zeszytowych Muller-Martini,
linia do opraw miękkich Muller-Martini.
Dzięki znacznemu
przyrostowi inwestycji w segmentach składu, druku i oprawy stworzone
zostały nowe możliwości produkcyjne.
Drukarnia świadczyła
w większym niż dotychczas zakresie usługi poligraficzne dla
liczących się rangą wydawnictw dziełowych oraz wydawnictw
popularno-naukowych, do których należały przede wszystkim:
Wydawnictwa Czasopism Technicznych NOT, Państwowy Zakład Wydawnictw
Lekarskich, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Państwowe
Wydawnictwa Ekonomiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, PWN,
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Wydawnictwa Szkolne i
Pedagogiczne, Nasza Księgarnia, Wydawnictwo „Epoka” – „Kurier
Polski”.
W latach 90-tych Wydawnictwo INFOR nawiązuje
współpracę w zakresie druku czasopism. W tym samym okresie
drukarnia otrzymuje ofertę i rozpoczyna druk gazety codziennej
„Słowo Dziennik Katolicki” (kontynuacja Słowa
Powszechnego).
Zarówno produkcja dziełowa jak i czasopism
charakteryzowała się wysokim stopniem utrudnienia składu.
W procesie druku arkuszowego dominowały nakłady średniej
wielkości, natomiast w druku zwojowym od kilkunastu tysięcy egz. do
ok. 200 tys. egz.
Introligatornia w zdecydowanej większości
to technologia opraw miękkich.
Zlecenia wymagające oprawy
twardej wykonywane były w kooperacji z innymi zakładami
poligraficznymi.
Ludzie Drukarni
Decydujący
udział w uruchomieniu produkcji, jej rozwoju i utrzymaniu na wysokim
poziomie mieli udział przede wszystkim fachowcy ocaleni z czasów
wojny, którzy powracali do Warszawy z różnych stron kraju oraz z
obozów jenieckich.
Od momentu uruchomienia produkcji
przystąpiono do systematycznego uzupełniania wykwalifikowanej kadry
pracowników poprzez nabór absolwentów szkół poligraficznych oraz
system szkolenia wewnątrz zakładowego.
Ważnym ogniwem
przygotowania kadry inżynieryjno-techniczne było kierowanie części
pracowników na studia wyższe w kraju i zagranicą.
Korzystając z niniejszego opracowania monografii firmy przypominamy
sobie postacie z różnych okresów swojej działalności,
szczególnie kojarzone z Zakładami Graficznymi „Tamka”. które
szczególnie zapisały się w historii drukarni i stanowiły o
osiągnięciach.
Uznaną osobowością był dyrektor
naczelny drukarni Stefan Karasiński, który w okresie ponad 30 –
letniej pracy na tym stanowisku tworzył odpowiednią atmosferę i
warunki do zbudowania podstaw solidnej firmy poligraficznej.
Zgromadził wokół siebie ludzi, którzy dysponowali wiedzą i
kulturą techniczną. Wspomnieć należy grupę personelu
inżynieryjno-technicznego, którą stanowili absolwenci
zagranicznych i krajowych wyższych uczelni.
Wśród nich
Jerzy Dłużniewski, Jerzy Dzienio, Włodzimierz Przybyłowski,
Narcyz Pięcek, Leszek Wostowski, Bogdan Wyrzykowski, Mirosław
Radwański, Piotr Derlacz, Janusz Stefański, Marek Piwko, Andrzej
Kula, Krystyna Radwańska, Anna Leszkiewicz, Małgorzata Bogucka,
Lidia Szelągowska, Irena Bloch, Krzysztof Maruszewski, Krzysztof
Nalewajko.
Wydziałami produkcyjnymi kierowali: Jan Basak, Ryszard Chojczak, Piotr Mokracki, Władysław Wożniak, Henryk Trzaska, Zygmunt Strasz, Edmund Dymkowski, Tadeusz Jagoda, Tadeusz Bogucki, Janusz Fakler, Jacek Wajcman, Marek Zawadzki, Marianna Bielińska, Ryszard Pajdziński, Krzysztof Maruszewski, Feliks Sowa, Ryszard Jupowicz.
Silną grupę charakteryzującą się wysokimi kwalifikacjami zawodowymi stanowili szczególnie wyróżniający się pracownicy wydziałów produkcyjnych, a mianowicie:
Linotypy: Eugeniusz Madziar, Andrzej Horoszyński, Krzysztof Wiśniewski, Ludwik Szediw, Janusz Tomaszewski, Jerzy Bachman, bracia Żukowscy.
Monotypy: Kazimierz Ługowski, Janusz Demczuk, Teresa Gajewska, Irena Ilczuk,Irena Skrzydel, Henryk Kosikowski, Bożena Kubista.
Zecernia ręczna: Zbigniew Wojciechowski, Tytus Wożnicki, Tadeusz Muczyński, Eugeniusz Pieńkowski, Eugeniusz Szajer, Adam Jakubowski, Zenon Konarzewski, Tadeusz Wiliński, Karol Gomulski, Stefan Kulesza, Wacław Skrzyński.
Stereotypia: Stefan Walaszkiewicz.
Przygotowalnia offsetowa: Maciej Sybilski, Jerzy Czech, Barbara Ratowska Piotr Rostek.
Chemigrafia: Stefan Kowalczyk, Wilhelm Data, Henryk Wostowski, Edward Pietrzak, Józefa Salach.
Maszyny drukujące: rotacja typo – Jan Pacholski, Wiktor Kubiak , arkuszowe typo – Edward Wieleński, Jan Banaszek, Andrzej Walaszkiewicz, Józef Arament, Danuta Kubiak, Alfred Chrząszcz, Andrzej Świętochowski, Jerzy Rostek.
Arkuszowe offset – Eugeniusz Nagiel, bracia Kuszewscy, Zbigniew Zastawny, Robert Ossowski , rotacja
offset – Jerzy Piwowarczyk, Roman Wierzchucki.
Introligatornia: Bogumiła Kaska, Elżbieta Łuniewska, Ewa Rożnicka, Danuta Szaruga, Janina Arament, Jan Rysztak, Jan Brzuszczyński, Tadeusz Szeskaz
Dział Gł. Mechanika
Główny Mechanik: Stanisław Klep, Janusz Bartosiewicz
Mechanicy – Panowie Płoński i Matyjaśkiewicz, Jan Stypa, Paweł Chabowski
Elektrycy – Jerzy Jaworski, Bogdan Bloch, Sławomir Tarasiewicz
Zaopatrzenie
Andrzej Chróstowski
Gospodarczy Leonard Wilgocki, Ewa Maksymowicz
Ekspedycja Teresa Balcerkiewicz, Eugeniusz Łuniewski
BHP/ppoż. Henryk Ratyński
Służba zdrowia, wypoczynek, kultura, sport, edukacja i wspieranie zainteresowań
W
strukturze organizacyjnej TAMKI funkcjonowała z powodzeniem
zakładowa służba zdrowia. Do dyspozycji pracowników był gabinet
stomatologiczny z pełnym wyposażeniem, lekarz stomatolog, lekarz
internista, pielęgniarka.
Poza tym, pracownicy drukarni
korzystali z usług medycznych lekarzy specjalistów w ramach
podpisanej umowy z Międzyzakładową Przychodnią Poligraficzną
przy ul. Marszałkowskiej.
Dyrekcja drukarni dużą wagę
przywiązywała do aktywnego wypoczynku pracowników.
W
Międzyzakładowym Ośrodku Wypoczynkowym Warszawskiej Poligrafii
TAMKA postawiła cztery domki campingowe z pełnym wyposażeniem
(lodówka, radio, telewizor).
W ramach podpisanej umowy ze
Sloveňską Matičą (Słowacka Biblioteka Narodowa) w Martinie,
pracownicy TAMKI korzystali z możliwości 2-tygodniowego wypoczynku
w pięknym zamku w miejscowości Diviaký nieopodal miejscowości
kuracyjnej Turčanske Téplice, znajdujące się na trasie między
Martinem i Bańską Bystricą. Wspaniałe miejsce do górskich
wycieczek.
Dla dzieci i młodzieży pracowników
organizowano coroczne kolonie m.in. w Borowiczkach i obozy
młodzieżowe w Łebie.
W Drukarni działały z powodzeniem
Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK) pod kierownictwem
Tadeusza Jagody. W porozumieniu przede wszystkim z kołami PTTK z
Krakowa (Drukarnia Narodowa, Drukarnia Wydawnicza) organizowano obozy
wędrowne w górach.
Towarzystwo Kultury Fizycznej i
Turystyki (TKKF), którym kierował Józef Wyród grupowało młodzież
„TAMKI” w cyklicznych spartakiadach warszawskich zakładów
poligraficznych. Największe sukcesy odnoszono w konkurencjach
lekkoatletycznych, piłki nożnej, tenisa stołowego.
Zawodowe formy zainteresowań były przedmiotem działalności Koła
Sekcji Poligrafów Stowarzyszenie Inżynierów i Techników
Mechaników Polskich (SIMP), któremu przewodniczyli w kolejności:
Wilhelm Data a następnie Narcyz Pięcek, Bogdan Wyrzykowski.
Najlepsze lata działalności tych organizacji to okresy lat 1960 –
1970 charakteryzujące się aktywnym uczestnictwem pracowników
TAMKI, którzy stanowili większość załogi.
Komentarz dotyczący uwarunkowań zakończenia działalności
W
latach 90-tych rozpoczyna się systematyczna prywatyzacja
przedsiębiorstw państwowych. Przed tym procesem Dyrekcja „TAMKI”
doprowadziła do uporządkowania kwestii prawnych przedsiębiorstwa.
W związku z tym, obiekty i grunty stanowiące własność
drukarni wpisane zostają do akt wieczystych.
W roku 1992
Zakłady Graficzne „Tamka” zakwalifikowane zostały do grupy
Jednoosobowych Spółek Skarbu Państwa. Ministerstwo Przekształceń
Własnościowych powołuje Radę Nadzorczą. 3-osobowy Zarząd
stanowi dotychczasowa dyrekcja drukarni.
Drukarnia cieszy
się zaufaniem banków, osiąga dobre wyniki, systematycznie generuje
zyski, inwestuje.
W 1995 r. w programie rządowym
utworzonych zostaje 15 Narodowych Funduszy Inwestycyjnych.
W 1996 r. „TAMKA” zostaje włączona do X Narodowego Funduszu
Inwestycyjnego – Foksal S.A.
Następują zmiany w składzie
Rady Nadzorczej. Zarząd Spółki Zakłady Graficzne „Tamka” S.A.
pracuje bez zmian. W 1997 r. w wyniku wyborów parlamentarnych, które
wygrywa AWS spodziewane były daleko idące przemiany.
W
1998 r. na „TAMCE” następują gruntowne zmiany. Powołana
została nowa Rada Nadzorcza. Odwołany zostaje Prezes Zarządu
Zakłady Graficzne „Tamka” S.A.
28 sierpniu 2001 akcje
„TAMKI” kupuje od NFI Foksal S.A. Spółka 4-Media.
Dalszy ciąg to systematyczna degradacja drukarni na TAMCE.
26 marca
2003 ukazuje się ogłoszenie o upadłości Zakłady Graficzne
„TAMKA” S.A.
W siedzibie drukarni na Tamce mieści się
obecnie Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej. W miejscu Zakładu
nr 2 przy ul. Podchorążych 39 wybudowano apartamentowiec.
Narodowe Fundusze Inwestycyjne uległy likwidacji. Nie budzą
najlepszych skojarzeń.
Program Powszechnej Prywatyzacji zakończył się niepowodzeniem.